Salı, Ekim 31, 2006
Perşembe, Ekim 26, 2006
Basında yaratıcılık
Kategori: basın, yaratıcı mecra kullanımı
Basit teknoloji ve büyük fikir
GoogTube birleşmesi ve sonrası
‘Google’ın ‘Youtube’ü alması geçtiğimiz haftalarda birçok muhabbette konuşuldu. Bilgisayar mühendisliği diplomam ve ben 1.65 milyar dolar rakamına gıpta ile baktık belli bir süre. İki gencin evlerinin garajında kurduğu internet sitesi, yayına geçmesinden iki yıl sonra ‘Google’ tarafından 1,65 milyar dolara satın alınmıştı. (Ülkemizde garaj kültürünün gelişmemesinin biz gençler için önemli bir handikap oluşturması türünden geyikler de dönmedi değil.) Rakam o kadar yüksekti ki gözlerimizi dolarlardan ayırıp sektör için bu birleşmenin anlamını sorgulamaya fırsat bulamamıştık.
YouTube kullanıcılarının artan reklam içeriğinden şikayetçi olmaları veya sitenin yayın hakkı ile ilgili yaşadığı sorunlar üzerine birçok profesyonel görüş bildirdi. Adage.com bu birleşmenin sektörü nasıl etkileceğini üst düzey yöneticilere sormuş, aldığı yanıtlara linkte ulaşabilirsiniz. ( Rakamla 1.650.000.000 dolar. )
How GoogTube Merger Will Change Online Media and Marketing
Cuma, Ekim 20, 2006
Pazartesi, Ekim 16, 2006
'Kayıp Cüzdan' mecrası
Yine de belirtmeliyim ki, böyle cin fikirler Türk tüketicisine çok uzak. Herşeyden önce Amerika’daki dinamiklerle ülkemizdeki dinamikler çok farklı. Amerika’da pazarlama dünyasının gitmekte olduğu noktayı dehşete kapılmış şekilde izlemekteyiz. Ortalama bir Amerikalının hayatı tüketme üzerine oluşturulduğu için, karşısına çıkan böyle bir sürpriz hoşuna gidebilir ve bu sürprizi gerçekleştiren marka için olumlu duygular beslemesine neden olabilir. Bizde ise durum oldukça farklı. Herşeyden önce ortalama bir Türk tüketicisinin zihni bireysel hayatını ilgilendiren olaylarla daha çok meşgul. Bu sebeble yolda yürürken karşısına çıkan ve ilgisini çekmek için onu kandıran bir reklama karşı olumsuz duygular beslemesi olasılığı çok daha yüksek.
Geçen hafta Radikal 2’de genç bir arkadaş her yerde karşısına çıkan ve onu rahatsız eden reklamlardan şikayet etmekteydi. (Örneğin, benim de çok beğendiğiim bir uygulama olan Avea’nın otobüs içi uygulamasına çok kızmaktaydı bu arkadaş.) “Olabilir, bu da onun görüşü.” diyerek geçebiliriz bu görüşleri. Ama bence bu görüşleri dikkate almakta fayda var. Peki bu noktada bize düşen görev nedir? Basit. Tüketiciyi daha iyi anlamak ve en önemlisi farklı birşeyler yapmış olmak için yapmak değil, tüketiciye doğru mesajı doğru yerde verebilecek reklamlar yaratmak. Nokta.
Kategori: alternatif mecra, strateji
'Outdoor'da söz tüketicinin!
İki 'advergame' örneği
cafecrownarası
Kategori: advergame, alternatif mecra, internet, strateji
Salı, Ekim 10, 2006
'Outdoor'da yaratıcı dokunuşlar
Son zamanlarda alternatif mecralar ile gelenekesel mecraları karşılaştıran makaleler okuyorum. Kimisi geleneksel mecraların ömrünü bitirdiğini söylüyor, kimisi de geleneksel mecraların kan kaybettiğini kabul ederken yaratıcı dokunuşların bu mecralarda ne kadar önemli olduğunu vurgulamakta. Ülkemizde TV’de (sözüm ona) yaratıcılık almış başını gidiyor. Tüketiciyi anlamaktan uzak yasaları çiğnemeden nasıl ekranda gözükürümün yollarını arayan bu yaratıcılığın başını “next&next star” ve onun ‘Kurtlar vadisi’ içerisinde yer alan reklamları çekiyordu. Evet, tüketicinin ilgisini çekti bu reklamlar ama markaya gelecek için ne kattı tartışılır. Neyse konu dağılıyor, toparlıyorum. ‘Outdoor’ mecrasının yaratıcı kullanımına başarılı örnekler BBC’den, doğru yerde doğru şekilde olunca ne kadar başarılı anlatıyor derdini reklam. Sadece örnekle yetinmeyip, bir de makale sunuyorum ilgilenenlere; “MEDIUM AS A CONTEXTUAL CUE” Micael Dahlen tarafından kaleme alınmış ciddi bir çalışma.
Kategori: araştırma, outdoor, yaratıcı mecra kullanımı
Çarşamba, Ekim 04, 2006
‘Outdoor’daki son teknolojiler
Daha önce blue-tooth teknolojisini outdoor mecrasına taşıyan pilot bir projeden söz etmiştim. Advertising Age’den Abbey Klaassen’in makalesi Dünya’da ‘outdoor’ mecrasının kendini yeni teknolojilerle nasıl geliştirdiğini özetliyor. Artık ilanlar blue-tooth teknolojisinden faydalanarak tüketicilerin cep telefonlarını ile veri alış-verişi yapabilmekte. Yeni yeni kullanılmaya başlanan, LCD ve LED ekranların sonunu getirecek dijital mürekkep (digital ink) teknolojisi ise ‘outdoor’ ilanlarını her zamankinden daha farkedilebilir kılmakta. Gün içinde değişebilen ilanlar, doğru zamanda doğru hedef kitleye matbaa masraflarını en aza indirerek reklam verenlere güzel olanaklar sunmakta. Alternatif mecralar karşısında savaşını sürdüren geleneksel ‘outdoor’ mecrasının gelişimini anlamak için Klaassen’in makalesini okumakta fayda var.
The Hottest Out-of-Home Technologies
Kategori: alternatif mecra, outdoor, teknoloji
Salı, Ekim 03, 2006
Geleneksel mi yoksa yeni mi?
Geleneksel medya ve geleneksel olmayan (emerging) medya arasındaki yarış aralıksız devam etmekte. Teknolojinin gelişimi ile son yıllarda yeni medya önemini arttırırken, geleneksel medya da bu yarışta geri kalmamaya çalışıyor. Sektörel makalelerin çoğunda yeni mecralar yüceltiliyor ve hatta geleneksel medyanın gelecekte önemini tamamen yitireceği öne sürülüyor. Bu tartışmaların ortasında geleneksel medyanın daha güvenilir olduğunu öne süren bir araştırmayla karşılaştım. LexisNexis tarafından 1.500 online katılımcıyla yapılan araştırmanın detaylarına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
Traditional Media More Trustworthy Than Emerging
Kategori: araştırma, medya planlama