Perşembe, Kasım 30, 2006

Güven Borça'dan marka, hedef kitle, sosyo ekonomi ve strateji üzerine

"Türkiye, harcama alanlarının gelişmeye başladığı seksenli yıllarda, buna paralel olarak bozulan gelir dağılımının da etkisiyle saçma-sapan bir tüketim ülkesi oldu. Enflasyonun getirdiği haksız kazançlarla da şişen bu mantık ötesi harcama yapısı şirketlerimizin, markalarımızın dengesini bozdu. Halen de bir çok markanın sağlıklı gelişimini ciddi olarak engellemeye devam ediyor. Lafın özü şudur; ülkemizde nispeten kolay para kazanmış, sınıf atlamış ancak statü grubunun gerektirdiği kültürel birikime sahip olmayan bir kitle evrensel anlamda rasyonel olmayan bir lüks tüketim tavrını pompalayarak çarkı çevirmektedir. Bu yeni-sosyete kitlenin değerleri, zevkleri, harcama alışkanlıkları tam oturmamıştır. Neye ne nedenle ne kadar ödeyeceği netleşmediği için dönemsel isteklerini iyi kavrayan girişimciler tarafından paraları alınırken bunun karşılığında aşırı talepleri dahi karşılanmaktadır. Bu da çok tatlı para kazanan ancak yaşam ömrü kısa markaları, işletmeleri ortaya çıkarmıştır."

Türk markalarının kitleleşme sancıları üzerine okunması gereken bir makale. Güven Borça, bildiğimiz ama umursamadığımız gerçekleri anlatmış. "Neden 'brief'lerin %90'ında hedef kitle AB yazıyor?" diye merak ediyor ve bu alışkanlığı sorguluyorsanız, bu makaleye zaman ayırmanızı tavsiye ederim.

Başka Akmerkez Yok

1 yorum:

aa dedi ki...

http://www.aksam.com.tr/yazar.asp?a=60035,10,6